Balls to the wall.

08/12/2021
Det antas at hendelsesforløpet beskrevet av følgende nedtegnelser avstedfor i det herrens år 1981, men her kan jeg altså ta feil. Det kan ha hendt noe før.....eller etter.
 

Det som derimot er like sikkert som at Olaf Sand må blæsse tu bælgen gjennom adventstiden hvert år er at hendelsen fant sted på Ystanes Skule i Indre Hardanger. Sommerferien nærmet seg og det var varmt. Veldig varmt!

Det hadde akkurat ringt inn etter storefri. Som vanlig sparka vi fotball i hvert eneste friminutt gjennom hele barneskolen og dette var intet unntak. Alle hadde gått for å ta oppstilling utenfor inngangen til sine respektive klasserom. Alle bortsett fra meg!
Jeg stod å sparket ballen mot en murvegg. Høyre, venstre, høyre, venstre....
Jeg hadde lest et sted at Matt Busby en gang ba en ung Bobby Charlton om å gjøre nettopp dette.
- Hvorfor, lurte unge Charlton. 
- Det finner du tidsnok ut, var svaret fra Busby.
Som kjent ble Bobby Charlton like god med begge beina og det ville jeg også bli. Så derfor benytta jeg enhver anledning til å sparke ball mot en murvegg. Høyre, venstre, høyre, venstre....


 Nå hadde mine medelever så smått begynt å bevege på seg. Tiden var inne. Bare ett siste spark på ballen. Med venstre, så klart.
Jeg tok den på halv-spretten og måka til det jeg var kar om. Ballen gikk over halve skolegården i en fin bue og dalte ned i retning inngangen til klassen hvor Lars'n hadde kommandoen. Lars'n var skallet og som regel i godt humør. Nå stod han der og gliste på sitt karakteristiske vis, med hoftefeste, intetanende om faren som truet høyt oppe i luften. Rett over inngangspartiet hang det en lyskuppel. Ballen traff lyskuppelen som løsnet for deretter å bli knust mot Lars'n sin blanke isse. 
I noen sekunder rådet den totale stillhet. Lars'n beholdt gliset, skrapte vekk et par glassbiter fra skallen og sa "ja ja, Jan Arild - du får ta en tur inn til rektor da."
 
Med ballen mellom hendene tuslet jeg opp på rektor's kontor hvor jeg etterhvert hadde blitt godt kjent. Jeg følte meg nesten litt hjemme der.
Rektor var ikke å se så jeg fant en stol og begynte å lese i en bok.  Boka het "11 mann mot toppen" og handlet om det svenske laget Åshøjden sin ferd fra lavere divisjoner og opprykk til Allsvenskan. Skrevet av Max Lundgren og utgitt i 1971.

Plutselig gikk døra opp og midt i en sky av tobakksrøyk skimtet jeg den rødrutete flanellskjorta til rektor...
- Jasså? Er du her igjen da? 
Rektor hørte bare delvis etter mens jeg forklarte hva som hadde hendt.
- "uffda", sa han bare og kikket på meg over brillekanten sin.
- "Men nå har du jo sittet her så lenge at du får se å komme deg ned til klassen din igjen", var den videre beskjeden  jeg fikk. Med andre ord: jeg hadde sonet ferdig! Resten av dagen gikk jeg rundt å nynnet på "Summer in the schoolyard" av City Boy!

Og boka? Den tok jeg med meg hjem. Og jeg leverte den aldri tilbake. 



 

www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started