Knights of The New Thunder!

09/04/2022

Stavanger, høsten 1984.

I et tidligere blogginnlegg skrev jeg om da jeg kjøpte den første TNT-plata på en platesjappe i Sandnes i 1982. Jeg ble fan umiddelbart!

Da neste plate kom ut hadde bandet bytta vokalist og det var amerikanske Tony Harnell som sang på "Knights of the new thunder" - en klassiker innen norsk rock!

Stor var derfor gleden da vi fikk høre at TNT skulle holde konsert i Stavanger Konserthus i September dette året. Husker godt at jeg bet merke i navnet på supportbandet: Stage Dolls...


Mutter`n spanderte konsertbilletter på meg og brutter`n. Sammen med noen kompiser tok vi buss fra Hommersåk til Sandnes. Her bytta vi buss inn til Stavanger. Deretter tok vi Taxi opp til konserthuset. Jeg husker taxisjåføren som sa "å hekkan, dår bler goe gang i kvell, ja"...

Jeg lente meg frem og spurte Knudi som satt i setet ved siden av sjåføren: "er det noen kjente folk som spiller i Stage Dolls? "Torstein Flakne", svarte han.

Javel? Jøss... Jeg visste godt hvem han var. Husket han fra The Kids. Først var altså Dag Ingebrigtsen vokalist i TNT og nå også Torstein flakne i Stage Dolls. Jeg kjente at jeg var mer og mer spent på dette oppvarmingsbandet.

Og plutselig var vi i gang!

Trommis Erlend Antonsen pisket opp stemningen med en straight beat mens bassist Terje Storli løp frem og tilbake langs scenekanten og fikk med seg publikum i trampeklapp. Så entret Torstein Flakne podiet og trioen sparket ræv som bare pokker.

Jeg tror de åpnet med låta "Tonight", men det er jo så lenge siden...

"Dæi e jysla bra, altså..TNT" , hørte jeg en jærbu rope til en siddis.,,

"Ja, græla løye", kom det tilbake.

Ok?, tenkte jeg...

Men ja, de hadde jo helt rett i at det var "jysla bra" og "græla løye" og "sattan" og "hekkan" osv.... Jeg husker bandet introduserte TEN TONS.

"Gimme ten tons of rock`n roll".... Dritfett!

Jeg kastet meg over debutskiva "Soldiers gun" så fort den var kommet i nærmeste platesjappe. Siden har jeg digga Stage Dolls.

Mange år seienere , i 2008, tok musikkskribent Arne Asbølmo og undertegnede initiativ til hyllestplaten "Wings of steel - a norwegian tribute to Stage Dolls" i anledning deres 25 års jubileum, men det er en annen historie...

Når TNT entret scenen var det stor stemning. Salen kokte. De hadde vikingskipet Gyda som scenedekor og trommesettet til Diesel Dahl var plassert i skipet. Jeg tror ikke jeg har sett en tøffere scenerigg av noe band som hører hjemme her på berget.

Knudi stormet scenen (selvfølgelig) under ekstranummeret - som for øvrig var en versjon av Led Zeppelin`s "Immigrant song" - og ble kastet ut i publiken av noen store, sinte sikkerhets vakter.

Her er en video av kongelåta "Seven Seas" - som bør bli Norge`s nasjonalsang!

Tilbake på skolen skrev jeg en stil om denne konsertopplevelsen. Det var den eneste gangen jeg opplevde å få toppkarakteren S.

Det måtte litt rock`n roll til for at det skulle skje!

www.rocketrollet.no
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started